Kebmans blogg

Time Lapse II

Posted in Foto, Fotografi, Teknologi, Video by kebman on 04/03/2009

Prøvde en ny timelapse-test med Nikon D60-en i dag. Gikk ned på Aker Brygge rundt 18:00 og satte i gang.

Jeg fikk det litt travelt da båten allerde var på vei inn, så jeg fikk ikke linjet opp horisonten godt nok i tide. Men iaf fikk jeg satt resten riktig.

I tillegg var kameraet innstilt på å kun ta JPEG-bilder i minste størrelse og med normal komprimering for å gjøre plass til alle bildene. Ikke trenger man full fotokvalitet for gode HD-opptak heller. Selv med minste bildestørrelse er de allikevel 1936×1296 piksler brede – og det holder til og med til Full HD (1080i).

Klok av skade fra i går, fikk jeg satt fokusen til manuell. Jeg var allikevel litt usikker på om jeg hadde satt fokus på riktig sted, men det ser ut til å ha funket.

Jeg hadde med vilje overeksponert litt da jeg begynte da jeg visste at det var på vei til å bli mørkt. Kanskje jeg til og med kunne overeksponert enda mer, for på slutten av opptaket ser du at det er ganske mye mørkere enn da jeg startet.

Med kontinuerlig fremtrekk er det bare å holde nede utløseren så tar den automatisk nye bilder. Hele seansen tok 20 minutter fra første bilde var tatt så det var ganske slitsom, men det gikk iaf an å bytte finger i sekundene lukkeren var åpen.

Den merkelige damen
Etter å ha stått der i vel ti minutter kom det en dame bort til meg. Hun ville at jeg skulle slutte å fotografere slik at hun kunne gå ombord i båten. Jeg forklarte at hun ikke kunne bli gjenkjent på opptakene på grunn av den lange lukkertiden. Og i tillegg kom hun jo til å ha ryggen til kameraet! Men da begynte hun å lange ut om hvordan hun var forfulgt av både politi og det ene med det andre og at det ikke kom på tale. Jeg måtte snu kameraet vekk mens hun gikk ombord, ellers skulle hun «saksøke ræva mi». Jeg forklarte da at jeg var midt i et opptak og at jeg ikke aktet å slutte før båten var forlatt. Og med det gav hun opp og gikk inn på kjøpesenteret.

Det slo henne ikke at Aker Brygge med alle sine overvåkningskamera kanskje er det mest overvåkede stedet i hele Oslo. Hadde hun ikke gjort noe, hadde det heller ikke blitt en historie av det. Jeg syntes litt synd på henne, der jeg sto, men faen om jeg gadd å vente til neste avgang bare for å sette i gang på nytt. Da fikk heller hun vente, om det betød så mye.

Postproduksjon
Da jeg kom hjem igjen var det å laste over bildene med Adobe Bridge CS4. Synes fotograbberen der er bedre enn den som kommer standard med operativsystemet.

OK, i går fant jeg ut at det ikke bare er å smokke ut en HD-video i høyeste oppløsning og så sende det til YouTube. Det funker, men for det første kom det ikke i 16:9. Men etter å ha googlet litt fant jeg noen ting som er viktig:

  • H.264, MPEG-2 or MPEG-4 format
  • 1280×720 resolution
  • 44.1KHz Stereo MP3 or AAC audio
  • Frame rate as the original video
  • Up to 1GB file size and 10 min. duration

Kilde: http://www.squidoo.com/youtubehd

Ikke 1080i-oppløsning, altså, men 720p. I tillegg antok jeg at det de likte NTSC-varianten best, siden det jo er et amerikansk selskap og det er deres hovedmålgruppe. Men siden D60-bildene fortsatt var for store

Innstillinger og annet mikkmakk
Til å begynne med tenkte jeg at det beste forarbedet før konvertering måtte være å kjøre bildene igjennom en crop-makro i Photoshop (dette er relativt enkelt å lage i PS og så er det bare å slippe den løs mappevis), men skippet det da jeg fant ut at Adobe Media Encoder CS4 var fint i stand til å gjøre dette automatisk bare den fikk en video-fil å jobbe med. Så istedenfor åpnet jeg alle bildene i QuickTime Pro som en bildesekvens (Arkiv>Åpne bildesekvens… eller Shift+Eple+O), valgte den bildefrekvensen som passet best basert på antall bilder og hvilken hastighet jeg ønsket. Til dette prosjektet valgte jeg 15 rammer per sekund. Og så lagret jeg den enkelt og greit uten komprimering. Resultatet er en svær videofil med alle bildene jeg hadde tatt den kvelden. Deretter smokket jeg denne inn i Media Encoder og begynte tweakingen.

Det fine med Media Encoder er at den kan kode om flere filer etter hverandre. Det store minuset, som jeg ser det, er at det er bare to codecer man kan omkode til: FLV og H.264. Hadde det vært flere codecer tilgjengelig hadde jeg kanskje syntes at programmet var bra, men det gjør iaf det det er designet for…

Selve omkodingen er veldig enkel. «Add» en videofil, velg codec, og trykk på preset om du vil tweake. Jeg ville seff det da bildene egentlig er for store for 720p, så inn i tweakingvinduet bar det:

Omkoding av Nikon D60 bilder samlet in QuickTime Pro til en 720p NTSC videofil for deling på YouTube.

Omkoding av videofil av D60-bilder i Media Encoder for deling på YouTube.

Kilde: Eget bilde på Flickr.com

Da er det rett og slett bare å velge cropping-ikonet oppe i venstre hjørne og så velge hvilket bildeutnitt du ønsker, 16:9 selvfølgelig, i rullegardinen til høyre over preview-bildet. Dette forhåndsinnstilte utsnittet var litt unøyaktig hos meg, men det funket fint til å en grovinstilling. For finjustering var det bare å slå den over på «none», zoome inn (rullegardinen under preview-en), justere og sjekke opp mot output (den andre fanen) til det ble perfekt. Deretter var det egentlig bare å velge format, passe på at greia var i NTSC, slå av lydeksport (for man trenger jo ikke lyd som ikke eksisterer), og til slutt trykke på OK og starte rendringskøen.

Og resultatet, det kan du se her:

På grunn av prosesseringstiden til videoserverne på YouTube tok det svært lang tid før vid-en kom på nett (ca 8-9 timer), og resultatet ble ikke helt perfekt heller, så mulig jeg må gjøre noen forandringer i encodingen og laste opp på nytt. For alle tilfellers skyld lastet jeg også opp en versjon på Flickr: http://www.flickr.com/photos/kebman/3328705999/ Til sammenligning tok det Flickr bare fem til ti minutter å behandle og legge ut den samme filen… Men igjen er ikke Flickr sin fil-embedding så godt støttet som YouTube sin variant (måte å legge inn visning av filmene i tekstblokker på nett slik at det blir vist frem som del av din presentasjon – akkurat som i teksten her).

Weee!  =D

2 kommentar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Noralf Brandser said, on 05/03/2009 at 11:07

    Hei Krister!

    Denne videoen var stilig! Jeg forstår at det var masse arbeid for å få ut resultatet, men jeg likte det der.🙂

    • kebman said, on 05/03/2009 at 19:13

      Hei tusen takk!🙂 Vel, hehe, det verste arbeidet var researching og skriving av bloggen, samt å få ting til å funke på eksterne servere. Opplasting, yawn. Selve filmen tok 20 min å filme, og så tok det vel, hm, ca 10-20 min med effektiv nudling på Mac’en.


Legg igjen en kommentar

