Kebmans blogg

Time Lapse

Posted in Foto, Fotografi, Teknologi, Video by kebman on 04/03/2009

Ekstase! Åh, jeg digger Time Lapse. Jeg har skutt en del utav det, med varierende hell. Eller, jeg har jo vært vedig heldig som har fått tilgang til godt utstyr, men enda kunne jeg tenkt meg ting som programmerbar dolly, eller rett og slett et astronomisk teleskop-feste med finjustert motor som følger stjernehimmelen. Ser for meg muligheten til å programmere den til å følge andre baner, og voila, plutselig har man den perfekte time lapse riggen.

It’s A SONY
Vanligvis har jeg holdt på med video og jeg har gjort mange opptak med videotraveren SONY PD150P. Det er bare et dritbra videokamera, og selvsagt ikke rart det snart ble standard for VJ oppdrag for både NRK og TV2, m.fl. Ikke minst fordi det er mulig å filme med kameraet i såpass lyssvake omgivelser og fortsatt få tålelig bra bilder.

Nikon is the shit
Men nylig har jeg holdt på med digital speilrefleks. Med HD-video på vei, og med et vått ønske om å egentlig holde på med 35mm film (den levende sorten), eller i alle fall skyte på RED – eller enda bedre Hasselblad (ikke spør om logikken bak det hele) – har jeg altså landet på eksperimentering med en Nikon D60. :p

Nikon D60 pros og cons for time lapse

  • Pros: Yay! Man får time lapse foto i HD! Faktisk enda bedre enn HD!
  • Cons: Man må stå å holde nede den fordømte utløseren, for selv om det finnes en funksjon for å sette sammen timelapse-filmer på D60, finnes det ingen funksjon for å programmere sekvensielle opptak.

Uansett, bilder blir det, og de blir dritbra! Fullstendig overkill hva HD-video angåar iaf. Wee, om man altså har den rette programvaren til å knø stillbildene om… Og det har jeg jo med MacBook Pro og QuickTime Pro og Final Cut Pro og en jævla pro bak kameraet. Øh, ok, nok skryt. Smokker bildene inn i Quicktime og kjører ut som en fil, og så inn i FCP for kutting, triksing og miksing, og ikke minst omdanning til et eller annet bra HD-format. Jeg gjorde dette helt feil første gangen, og dermed ble ikke resultatet 16:9 da jeg eksporterte første forsøk til YouTube:

Ikke ble det særlig mye YouTube HD-extravaganza utav det heller, men det gjør ikke så mye. Jeg fikser det til neste runde. Og den kan jeg love at kommer veldig snart! Det vanskeligste er egentlig å eksportere noe som YouTube legger ut i riktig format og i sync. Ellers blir mental note til neste gang å skru av autofokusen på fotokameraet – en ting jeg vanligvis husker på videokamera, men på speilrefleks synes jeg liksom fortsatt at autofokus er litt hendig.

Bare som en sidenote. Jeg kom akkurat over dette blogginnlegget, og her sto det jammen en del kule ting om timelapse og Mac – og ikke minst Automator, som jeg knapt har rørt. Det er iaf mye mulig jeg kunne fått mer ut av mitt dårlige første forsøk på å croppe bildene i Photoshop.

2 kommentar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Nethe said, on 04/03/2009 at 02:04

    Hei, Agnethe her! : D

    Når jeg så «It’s A SONY», kom jeg på noe… Se her: http://www.youtube.com/watch?v=bfokurUmoro

    «It’s a Sony…»

    Og… Uhm… Jeg skjønte egentlig ingenting av det du prata om, men det er delvis fordi jeg er ganske trøtt nå..

    • kebman said, on 04/03/2009 at 02:45

      Hehe, beta-video er gamle greier. Noen steder bruker de det fortsatt. Nå for tiden går det i digital-beta. Det er et format som mest brukes av TV-stasjoner. Mens vanligve folk enten bruker DVD eller gammeldags VHS-tape – vanlig video, altså. Den fyren hadde funnet alle de gærne formatene, altså. c»,)


Legg igjen en kommentar

