Kebmans blogg

Hvem tjener på DAB?

Posted in Økonomi, Kultur, Media, Penger, Politikk, Radio by kebman on 12/08/2010

Det foregår i disse dager lobbyvirksomhet for å gjøre to ting med radiohverdagen vår her i landet:

  1. innføre DAB
  2. slukke FM helt

I vaken av dette stiller kommentatorer som Jan Omdal i Dagbladet betimelige spørsmål som Skal radio-Norge digitaliseres med tvang? Det som lett kan besvare spørsmålet er om vi får vite hvem som tjener på det.

Ny teknologi

At visse aktører ønsker å innføre DAB har jeg ingenting i mot. Ny teknologi er alltid velkommen, selv om den kanskje ikke alltid er like levedyktig som mer utprøvde forgjengere.

Problemet begynner med at de har lyst å slukke FM-nettet.

Hvorfor?

Så vidt jeg vet er det svært små kostnader med å opprettholde FM-nettet. Derimot er det merkostnader både for forbrukere og ikke minst radiokanaler for å begynne med DAB – for ikke å snakke om at dekningen er mye dårligere. Mange lokalstasjoner vil gå dukken om større aktører tvinger folk over på DAB rett og slett på grunn av de høye oppstartskostnadene.

FM radio, derimot, funker overalt. Derfor er også mange fornøyd med FM-radio. Da må man begynne å undre seg om hvem det er som tjener på å få vekk dette plagsomme FM-nettet.

Et svik mot folket

Jeg vil gå så langt som å si at om for eksempel NRK slutter å send FM-radio vil det være intet mindre enn et svik mot lisensbetalerne. Det vil tvinge folk til å gå over til en ny teknologi som allerede er vist å være både problematisk og egentlig avlegs – og dyr.

Slik er det ikke med FM. Det er nøye utprøvd. I motsetning til DAB fungerer det helt knirkefritt. Fremstilling av FM-radio er så lite komplisert at du sannsynligvis kan bygge din egen på gutterommet, derfor er det også – i motsetning til DAB – svært, svært solid og pålitelig teknologi.

Hvem?

Så hvem tjener egentlig penger på å innføre DAB? Jeg vil ha navn! Så lenge jeg vet dette, vet jeg også hvem jeg kan stole på når jeg lytter til folk som lobbyerer av både det ene og det andre.

3 kommentar

Subscribe to comments with RSS.

  1. kebman nr. 1 fan said, on 18/10/2010 at 11:15

    Jeg vil se fler oppdateringer på bloggen din!!! :D<3<3

    • kebman said, on 20/10/2010 at 20:41

      Kommer litt an på tid og lyst, men tusen takk skal du ha!🙂 Ikke alltid jeg har noe jeg føler for å skrive om, men mulig det er på tide at NRK får litt pepper for listetyranniet deres.😉

  2. olovholm said, on 16/06/2011 at 23:35

    Interessant. Jeg syntes det er dumt om jeg ikke lengere kan få brukt FM-radioen, men jeg ser helt klart fordeler med DAB. FM bruker et ganske bredt spekter per kanal, og dette kan effektiviseres ved bruk av digital teknologi. Kanskje ikke det største problemet per i dag, og spesielt ikke utenfor byene der det er begrenset med radiotrafikk. I tillegg til å sende lyd kan DAB også brukes til å sende mer data av annen type, noe som blir mer aktuelt med «intelligente» biler. Hvis vi ser fram 20-30 år i tid tror jeg det kan være en fordel med et digitalt nett. Ligende problemer har det også vært tidligere f.eks ved overgangen fra NMT til GSM. I dag har ICE tatt over NMT frekvensene (rundt 150 MHz). I dag er dette også et problem med raskt mobilt bredbånd som blir tvunget opp i frekvens og dermed mister rekkevidde. DAB utvalget er også ganske dårlig i Norge, radioer koster rundt en høvding og er begrenset til tivolikopier, skal du ha DAB bilradio tar selgerne mer enn nødvendig for installasjon. Det kommer til å være en kjedelig periode rundt skiftet ettersom det er så mange små apparater som bare støtter FM (og AM). Hadde det vært en tidsforskjell på 5-10 år fra introduksjon til slukking av FM nettet tror jeg dette hadde vært en fordel. Jeg håper også at det kommer lavspennings FM omformere så stilige antikke radioer fortsatt kan brukes. Jeg ønsker også flere oppdateringer Kebman!


Legg igjen en kommentar

