Kebmans blogg

StarCraft II: Luck has got nothing to do with it ;)

Posted in Spill by kebman on 08/01/2011

Advarsel: Dette er en nerde-post med mye in-game lingo. Er du ikke fan av StarCraft II kan du fint skippe denne.

Bronseliga: Blir satt opp i en PvT-kamp mot en som heter Knaller på Steppes of War. Planen er å sperre av åpningen inn til basen min, kjøre bakkestyrker, og så etterhvert ekspandere og gå void. Det skulle vise seg å bli en ganske jevn match med både spenning og bedrag.

Før jeg får tenkt så mye på det, får jeg besøk. Men han skjønner ikke helt at også en probe er nok til å vokte inngangen før jeg får lots, og det ender med at jeg dreper spionen. Like etterpå er jeg tidlig ute med å smake på inngangen hans med den første zealoten jeg får ut. Inngangen er godt bevoktet. Ingen vits i å begå selvmord. Det går heller ikke lang tid før han kommer og banker på med sine units igjen, men bare fem minutter ute i spillet sniker jeg en probe avgårde til en avsides gull-expansion før han kommer. Håpet er selvsagt at han ikke skal se det, slik at jeg får ekstra resursser til å gi han en aldri så liten overaskelse.

Kiting med marines og marauders

Knaller techer til stim og marauders, og det blir en ganske jevn kamp. Han er flink å bruke micro til å kite unna lotsene mine, på et punkt selv inn i hovedbasen min. Som svar jager jeg han tilbake og inn i basen hans, men jeg sleit med å kite like godt som han med lots og stalkers. Likevel var det akkurat nok avledning til å sette opp en nexus på gull-expansionen og sende motangrep for at han ikke skulle begynne å kjede seg.

Like etter at jeg brente igjennom inngangen hans og en bunker med god micro (shift-focus-attack på bunker og marauder med lots foran):

Knaller:
unreal
luckbox

Jeg tar det jeg har og renner rett opp til minerallinja. Merkelig nok bruker han hele worker-hurven til å holde stalkersene mine på plass for at maraudersen hans skal ta seg av dem. Dette passer meg egentlig fint, for da mister han også usannsynlig mye i innekt. Og apropos, mens han bruker tid på dette, bygger jeg nye gates og produserer nye units. Men ikke bare det. Nå er gull-expansionen min oppe og går, og da er det på tide å starte med luftstyrker.

Luftangrep i emning

Jeg hiver opp en stargate og begynner å sende avgårde void-rays. Under motangrepet hans, får jeg satt opp en ny stargate. Selv om han til tider kommer seg innenfor rampen, er det ikke langt nok inn for han til å se hva jeg egentlig driver på med.

Jeg har noen fremskutte stalkers, men jeg angriper ikke lenger. Jeg bare produserer luftstyrker og lar det være opp til han å komme til meg. Og når angrepet endelig kommer, gjør jeg enkel tilbaketrekning. Så var det bare å lokke ballen hans tilstrekkelig langt vekk fra hovedvasen hans til å gå inn med luftangrep.

Dessverre er forsyningslinjen akkurat over der han rykker frem, så han oppdager en void-ray før jeg får satt inn hovedstøtet. Heldigvis bare stopper han litt, mulig fordi han tror det er den eneste. Neste gang må jeg være mer forsiktig med hvor jeg legger forsyningslinjen, antar jeg.

Siste stikk

Knaller fortsetter fremover, og siden jeg har brukt mest på luft en stund, er det bare så vidt jeg får beskyttet basen. Han brenner igjennom den fremskutte styrken min, og kommer helt forbi rampen. Heldigvis har jeg akkurat nok til å ta angrepsstyrken hans, men innen da er det allerede forsent for Knaller. Void-rayene mine har allerede brent igjennom kommandosenteret hans, og er på god vei til å ta resten av basen.

For å erte litt er jeg som vanlig tidlig ute med å kommentere «gg». Det er tydelig at Knaller er oppgitt, men han har fortsatt klokketro på egen overlegenhet.

Knaller:
negativ
you were damn lucky
thats all

Så da svarer jeg selvfølgelig «luck has got nothing to do with it»😉 Det blir dråpen som får han til å logge av.

Luck has got nothing to do with it ;)

Ikke mye flaks her i gården, nei.

Yes, sånn går dagene i bronseligaen. Eller hvem vet. Er man på bronseliga, har kanskje flaks mer å si enn man selv aner…?

Tagged with: , , , ,

Legg igjen en kommentar

